luni, 24 februarie 2014

Fidelizarea clientilor/angajatilor valorosi




   Tocmai am terminat de citit un Pocket Business cu titlul “Marketing Direct” scris de Wolf R. Hirschmann. Pornind de la un capitol din aceasta cartulie (“Fidelizarea clientilor valorosi”) am poposit cu articolul de astazi.
   “In tot mai multe intreprinderi este recunoscuta importanta fidelizarii clientilor dupa vanzare. Motivul acestui fenomen este clar: o intreprindere poate supravietui pe termen lung doar atunci cand isi multumeste clientii si ii motiveaza sa recomande, respectiv sa cumpere din nou produsele. Costurile pentru mentinerea relatiilor cu clientii sunt, de asemenea, semnificativ mai reduse in comparatie cu cele pentru achizitionarea de noi clienti. In comparatie cu costurile pentru noi achizitii, investitia pentru mentinerea clientilor este cu 80% mai redusa!”

   Titlul articolului meu a fost adaptat insa la ideea pe care mi-a trezit-o mie paragraful de mai sus. Aici se vorbeste despre clienti in general. Eu insa voi face o analogie si ma voi raporta la angajatii valorosi. Cum putem fideliza clientii valorosi ai companiei noastre daca nu fidelizam mai intai angajatii valorosi ai companiei? Putem inca sa mergem pe varianta “nu-ti convine, asteapta inca o suta ca tine la usa”? Si daca facem asta, ce se intampla? Daca alegem insa sa ne motivam angajatii, sa ii tratam cu respect, sa ii implicam, sa le oferim feedback, sa ii incurajam, sa ii provocam, sa le oferim libertate, sa ii dezvoltam, ce rezultate vom vedea?

   Intrebari care pot parea retorice si totusi in mediul economico-profesional-stiintifico-fantastic actual acestea se aplica pe ambele talere ale balantei. Inca exista manageri, sau asa-zisi managerii care inca n-au aflat (sau n-au din inascare niste treburi) ca angajatii sunt cel mai valoros capital al unei companii. Dar si lideri care stiu sa-si conduca oamenii frumos, sa le insufle placerea lucrului bine facut, sa foloseasca pe un ton adecvat “te rog” si “multumesc”, sa isi informeze oamenii din timp si din respect, atat pentru ei insisi, cat si pentru echipele pe care le conduc.
   De multe ori cea mai mare pierdere pe care o poate avea o companie/un business/o idee de afecere/un proiect, este evidentiata prin oameni. Nici mai mult nici mai putin. Iar de si mai multe ori aceasta pierdere nu se vede in prima instanta cu ochiul liber, tocmai pentru ca piederea motivarii angajatilor se masoara cel mai greu si, in acelasi timp, paradoxal, aduce cele mai mari pierderi in cifra de afaceri a companiei.
   In aceste conditii, cum putem avea clienti multumiti, cu dorinte, nevoi si asteptari satisfacute, daca angajatii la randul lor meniti sa intretina aceste relatii sunt fara motivatie, implicare, dedicare, fara simtul raspunderii si fara “tragere de inima” cum am spune prin popor...

   Si ca un soi de incheiere si pe post de exemplu: angajatul se prezinta la sef c-o realizare si nu primeste niciun simplu “bravo” sau angajatul care merge cu o aceeasi realizare si aude cuvinte de lauda insotite de-un zambet prietenesc. Luati aceste doua cazuri si incercati sa le vizualizati. Observati mai apoi ce rezultat gasiti ;)

   A. James – Intelepciunea de a-ti admite punctele slabe si a le corecta prin invatare inseamna leadership.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Activităţile care ne ajută şi ne dezvoltă

Starting point    După ce am revăzut zilele acestea o prezentare TED extrem de cunoscută şi cu un mare impact pentru mine, mi...