Tocmai am
terminat de citit un Pocket Business cu titlul “Marketing Direct” scris de Wolf
R. Hirschmann. Pornind de la un capitol din aceasta cartulie (“Fidelizarea
clientilor valorosi”) am poposit cu articolul de astazi.
“In tot mai
multe intreprinderi este recunoscuta importanta fidelizarii clientilor dupa
vanzare. Motivul acestui fenomen este clar: o intreprindere poate supravietui
pe termen lung doar atunci cand isi multumeste clientii si ii motiveaza sa
recomande, respectiv sa cumpere din nou produsele. Costurile pentru mentinerea
relatiilor cu clientii sunt, de asemenea, semnificativ mai reduse in comparatie
cu cele pentru achizitionarea de noi clienti. In comparatie cu costurile pentru
noi achizitii, investitia pentru mentinerea clientilor este cu 80% mai redusa!”
Titlul
articolului meu a fost adaptat insa la ideea pe care mi-a trezit-o mie
paragraful de mai sus. Aici se vorbeste despre clienti in general. Eu insa voi
face o analogie si ma voi raporta la angajatii valorosi. Cum putem fideliza
clientii valorosi ai companiei noastre daca nu fidelizam mai intai angajatii
valorosi ai companiei? Putem inca sa mergem pe varianta “nu-ti convine,
asteapta inca o suta ca tine la usa”? Si daca facem asta, ce se intampla? Daca
alegem insa sa ne motivam angajatii, sa ii tratam cu respect, sa ii implicam,
sa le oferim feedback, sa ii incurajam, sa ii provocam, sa le oferim libertate,
sa ii dezvoltam, ce rezultate vom vedea?
Intrebari
care pot parea retorice si totusi in mediul
economico-profesional-stiintifico-fantastic actual acestea se aplica pe ambele
talere ale balantei. Inca exista manageri, sau asa-zisi managerii care inca
n-au aflat (sau n-au din inascare niste treburi) ca angajatii sunt cel mai
valoros capital al unei companii. Dar si lideri care stiu sa-si conduca oamenii
frumos, sa le insufle placerea lucrului bine facut, sa foloseasca pe un ton adecvat
“te rog” si “multumesc”, sa isi informeze oamenii din timp si din respect, atat
pentru ei insisi, cat si pentru echipele pe care le conduc.
De multe ori cea
mai mare pierdere pe care o poate avea o companie/un business/o idee de afecere/un
proiect, este evidentiata prin oameni. Nici mai mult nici mai putin. Iar de si mai
multe ori aceasta pierdere nu se vede in prima instanta cu ochiul liber, tocmai
pentru ca piederea motivarii angajatilor se masoara cel mai greu si, in acelasi
timp, paradoxal, aduce cele mai mari pierderi in cifra de afaceri a companiei.
In aceste conditii,
cum putem avea clienti multumiti, cu dorinte, nevoi si asteptari satisfacute, daca
angajatii la randul lor meniti sa intretina aceste relatii sunt fara motivatie,
implicare, dedicare, fara simtul raspunderii si fara “tragere de inima” cum am spune
prin popor...
Si ca un soi de
incheiere si pe post de exemplu: angajatul se prezinta la sef c-o realizare si nu
primeste niciun simplu “bravo” sau angajatul care merge cu o aceeasi realizare si
aude cuvinte de lauda insotite de-un zambet prietenesc. Luati aceste doua cazuri
si incercati sa le vizualizati. Observati mai apoi ce rezultat gasiti ;)
A. James – Intelepciunea
de a-ti admite punctele slabe si a le corecta prin invatare inseamna leadership.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu