miercuri, 27 august 2014

Tonul face muzica...



   Comunicarea cea de toate zilele. Nici cu ea, nici fara ea. Uneori vorbim impreuna si ne-ntelegem separat. Alteori simtim cum ne-ntelegem din priviri, iar completarile vin doar ca o culoare in plus. Tot comunicarea este cea care leaga si dezleaga relatii. Ca fara ea chiar n-avem cum sa traim. Ma voi referi mai departe la comunicarea pe cale orala, aceea in care deschidem gura si-ncercam sa ne articulam ideile, sentimentele, trairile, parerile, starile, comentarile, senzatiile, asta pentru ca tot mi-am ales titlul articolului de astazi celebra expresie. 
 
   Mi s-a intamplat sa fac un soi de comparatie la un moment dat (comparatii pe care toti cred ca le facem chiar si involuntar) intre doua situatii: una in care asistam la o discutie frumoasa, calma, emancipata si una pe care numai discutie n-o puteam numi, fie cu urlete, tipete, jigniri sau ifose, zeflemea si tot tacamul. Si astfel am ajuns sa-mi fac o scurta analiza. Si-uite-asa am ajuns la concluzia ca, pentru mine, cea de-a doua situatie de comunicare reprezinta unul dintre cele mai grave lucruri, cu care nu ma pot obisnui si peste care nu pot trece. 

   Viata m-a invatat sa apreciez teribil momentele acelea in care ne putem spune orice (si cand spun “orice”, chiar inseamna “orice” ;) ), in care putem transmite pe un ton frumos si emancipat ce ne trece prin cap si prin suflet. Senzatia aceea cand oamenii apropiati iti transmit cu caldura ce cred mai bine de cuviinta, cand urechea iti este suav atinsa de vocea lor, cand te scot instantaneu din orice stare de tristete sau de suparare. Sau cand auzi pe un ton emancipat un discurs (sedinta, conferinta, seminar) extrem de bine documentat si argumentat.
   La polul opus se afla insa tonalitatea care te tranteste, care te marcheaza intr-un mod negativ, care te intristeaza si te afecteaza. Acea tonalitate care te zgarie pe creier, care o simti scrijelita in ureche si care iti strica pentru o bucata de timp buna-dispozitie (asta in functie de cat le-o permitem celorlalti).

   As fi curioasa daca macar intamplator v-ati analizat starile si senzatiile pe care le aveti atunci cand comunicati cu oameni din ambele tabere. Eu asa am ajuns la concluzia ca sunt cuvinte care ranesc mai mult decat orice altceva, precum sunt si cuvinte care alina mai mult decat orice altceva. Asa am ajuns sa simt ca odata ce scoti niste cuvinte pe gura, acestea nu se sterg niciodata, indiferent cat si ce ai face dupa. Cuvintele intr-o anumita tonalitate sunt cele care ne ridica sau ne coboara copiii, sunt cele care ne apropie sau ne separa de parinti, soti, frati sau orice alti prieteni sau cunoscuti. Si vreau sa cred ca putem mult mai mult si mult mai bine sa ne obisnuim cu o comunicare emancipata, verticala, aleasa, in detrimentul uneia pline de jigniri, gratuitati inutile, intepaturi usturatoare, imbracate intr-o rautate de doi lei. 

   Si mai cred ca o comunicare deschisa intotdeauna va ajuta mult mai mult, decat daca alegem sa bagam gunoiul sub pres. Da, adevarat ca nimanui nu-i este comod sa auda lucruri cu care stie ca a gresit sau situatii in care nu a procedat asa cum se astepta celalalt. Dar cu siguranta ca e mult mai eficient sa transmiti decat sa te amagesti ca alegand sa taci vei rezolva ceva. Evident ies din discutie situatiile extreme si total inutile.
   Fara comunicare nu putem exista. Atunci de ce sa nu traim frumos, educat, asumat si civilizat?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Activităţile care ne ajută şi ne dezvoltă

Starting point    După ce am revăzut zilele acestea o prezentare TED extrem de cunoscută şi cu un mare impact pentru mine, mi...