joi, 10 iulie 2014

Cum stam la capitolele sport si sanatate



   Cum toate palierele vietii noastre stim ca se intrepatrund, astazi am ajuns la partea cu sportul adunat cu sport egal cu multa sanatate.
Ca un facut mi-a picat in mana si o cartulie de buzanar din care redau cateva idei mai jos, cu precizarea ca autoarea dedica aceasta carte femeilor. Cred insa ca multe din ideile cu privire la sport se pot adapta tuturor.

   “Acordati putina atentie modului in care isi petrece ziua o femeie si veti intelege mai usor ce inseamna viata sedentara. Dimineata ea coboara din casa cu liftul; pana la locul de munca, indiferent de distanta, utilizeaza un mijloc de transport. La serviciu, datorita mecanizarii sau automatizarii muncii sau unui anumit specific al ei, ca cel de birou, laborator, invatamant, miscarile le face limitat, monoton, pozitia corpului multa vreme o are fixata pe loc, consumul energetic scazut. Orele de lucru terminate inseamna intoarcerea acasa, tot cu ajutorul mijloacelor de transport, urmeaza activitatea casnica si odihna intr-un fotoliu, de regula, in fata televizorului. Adesea nu apeleaza pentru odihna la exercitii fizice, sporturi, plimbari in aer liber.”
   “Multe femei, considerand ca prin activitatea lor nu sunt sedentare, neglijeaza sa completeze lipsa de utilizare a musculaturii ca si consumul energetic scazut, suportand consecinte.”


   Buuun, aceasta scurta introducere fiind facuta sa trecem la cuprins. Asadar, constatam cu bucurie sau tristete, dupa caz, ca fiecare dintre noi contribuim la sanatatea noastra mai mult sau mai putin. E absolut normal sa fim lipsiti de chef in a face vreun soi de sport/miscare/antrenament, cand, dupa o zi intreaga de alergatura, treburi administrative, serviciul la care trebuie sa ne prezentam constiincios, ar trebui sa avem puterea si ambitia de a practica niscaiva exercitii. Si nu matematice :)) Evident ca nu ne arde, evident ca gasim tot felul de obisnuinte si de scuze care sa ne traga inapoi din acest demers. Dar cand abia respiram dupa ce urcam 2 etaje, cum e? Sau cand dam sa luam o haina mai draguta pe noi si constatam, pardon de expresie, celulita pe noi cat casa, cum ne simtim? Sau cand dai sa alergi dupa orice-ar fi si vezi ca ai limba scoasa de-un cot, cum o fi? Sau asta ca asta, dar sa ne prezentam pe la vreun don’ doctor pentru niscaiva analize si sa tii se aduca la cunostina niste probleme de sanatate pe care si sa te fii picat cineva cu ceara si n-ai fi zis ca le ai? 


   Si-am ajuns si la ideea de baza: ca toate se leaga si ca daca vrei sa te simti bine (si fizic si psihic), si daca vrei sa fii intr-o infloritoare sanatate care sa ti se citeasca pe chip si trup, e musai si iar musai, sa te apuci sa faci sport. Si ca sa fie treaba clara, fac precizarea ca nu tre’ sa ne spetim si sa cadem lati din prima (taman de aceea cred ca de multe ori nici nu incepem vreun exercitiu). E mai mult decat excelent daca reusim sa incepem cu un program de 10-15 minute pe zi in care sa ne punem muschii la treaba (10-15 minute inseamna cam cat stam la 2-3 tigari sau cat ne relaxam la un sfert dintr-o nemisiune tv :D, asa ca, please, hai sa nu ne mai gasim scuze).


   Perseverenta? Ambitie? Cu siguranta. Si fac precizarea ca articolul acesta imi este adresat si mie! Iar ca sa ma ambitionez mai mult, listez mai jos cateva din ideile mele pe care le pun in practica si care sper sa va fie si voua cu folos. Ah, si bineinteles cu precizarea ca mai am grija si la ce mananc ;)
-       Mers pe jos aproximativ 5 statii de masina (stau prost cu matematica, in kilometri nu stiu cat inseamna asta) zilnic
-       Urcat numai pe scari atunci cand imi vizitez prietenii (indiferent de etajul la care stau – exceptiile sunt foarte rare si doar pentru a intari regula)
-       Am testat mersul la sala pentru o luna (unde nu stateam niciodata mai mult de o ora)
-       Exercitii simple de gimnastica (din doua in doua zile, intre 15-20 de minute)
-       Cura de slabire n-am tinut in viata mea (mananc putin si des, prajeluri si alte asemenea aproape de zero – din nou exceptiile sunt foarte rare si caut sa fie si mai rare decat sunt deja; zaharul stiu ca trebuie sa il raresc cu atat mai mult)
-       La capitolul lichide (apa, lapte, ceaiuri – si deh, am si eu un viciu, cafea cu lapte, care e mai mult lapte decat cafea)

   In cateva liniute, acestea sunt aspectele in care eu cred, pe care le testez si care chiar ma fac sa ma simt excelent. Evident ca si eu am momentele mele cand imi gasesc din nou scuze peste scuze pentru a nu imi face cele 15-20 de minute de exercitii din mijlocul camerei sau daca se iveste vreo plimbare sa ma gandesc ca parca mai bine imi sade in varful patului. Dar cu toata comoditatea, trag de mine si trec peste acele momente, tocmai pentru ca stiu ca mai am mult de lucrat cu mine ;)


   In concluzie, faceti ce faceti, dar faceti-va timp pentru voi pentru ca asta inseamna automat timp pentru sanatatea voastra. Iar noi in fiecare zi suntem tentati sa uitam de sanatatea noastra si sa credem ca “noua nu ni se poate intampla asta”. 

  
“Mens sana in corpore sano”!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Activităţile care ne ajută şi ne dezvoltă

Starting point    După ce am revăzut zilele acestea o prezentare TED extrem de cunoscută şi cu un mare impact pentru mine, mi...